Sveiki,
manai paziņai bija ieplānots apmeklet Japānu aprīļa sakumā, lai piedalītos zobārstu kongresā. Ceļojuma aģentūrai un konferences organizatoriem ir samaksāti ap LVL 2000,-. Mana paziņa prasa naudu atpakaļ, jo uz kongresu cilvēki negrib braukt un arī izskatās, ka tas vairs nenotiks, bet gan tūrisma firma, gan organizētāji aizbildinās ar force majore un naudu nevēlas atdot.
Ko var nokomentēt zinātāji šādā situācijā? Vai tiešām naudu vairs nevar atgūt, vai tomēr pastāv iespēja, ka samaksāto naudu ir jāatgriež klientei?
Domāju, ka ir gluži pretēji, ja parastos apstākļos tūrisma firmai būtu tiesības neatgriezt naudu, ja klients atsakās no brauciena, tad sakarā ar forsmažoru brauciens reāli nevar notikt, un nauda ir jāatgriež obligāti. Kas tie par ''organizētājiem'', cik saprotu, tā ir Japānas puse? Ja jau kongress galu galā vispār nenotiks, tad kāda var būt runa, nauda jāatdod!
Viss atkarīgs no līguma noteikumiem, pie kādiem nauda netiek vai tiek atgriezta un reāli par ko tie 2000 tiek iemaksāti PIRMS brauciena priekšapmaksas veidā. Jo principā, nebūtu godīgi, ka viens dēļ šī "force majore" iegūst pilnīgi visu, otrs zaudē pilnīgi visu.
Ja pareizi saprotu tad daļa naudas ir samaksāta par aviobiļetēm tūrfirmai un daļa konferences organizatoriem? Ja tā, tad domājams, ka tūrfirma naudu diez vai atgriezīs, ja paredzētais reiss netiks atcelts - jo sanāk, ka klients vienkārši atsakās no nopirktā lidojuma. Bet nu, protams, jāskatās konkrētā līguma noteikumi... Attiecībā uz lidojumu force majeure būtu lidojuma atcelšana nepārvaramas varas radītu apstākļu dēļ, bet es saprotu, ka reiss jau netiek atcelts. Es droši vien rīkotos vienkāršāk - nopirktu apdrošināšanu un "saslimtu" uz izlidošanas brīdi... Tik, protams, rūpīgi jāpalasa apdrošināšanas noteikumi dažādām kompānijām, jo tie krietni vien mēdz atšķirties, jāpaskatās, kuri apdrošināšanas riski nepieciešami, kādā apjomā... Attiecībā uz naudiņu, kas iemaksāta par konferenci, atkal būtu jāskatās, kas rakstīts līgumā... Visdrīzākais jau ka regulējums būs pēc Japānas likumdošanas, bet varbūt kaut kas konkrēti ir minēts par šādām situācijām un kas notiek, ja iestājas force majeure. Pēc būtības force majeure apstākļi tādā vai citādā veidā atbrīvo puses no savu pienākumu pildīšanas vai nu pavisam, vai konkrētajos termiņos, līgumos parasti atrunā kādā apjomā, pie kādiem apstākļiem, vai saistības tiek atliktas/atceltas utt. Ja nu citādi nevar, varbūt ka arī šīs izmaksas var kaut kā dabūt no apdrošinātājiem - nu pie tā paša saslimšanas gadījuma... Jo vismaz kā izskanēja pēc Īslandes vulkāna izvirduma, force majeure rezultātā atceltos ceļojumus apdrošinātāji nemēdz kompensēt (izņēmums laikam bija tikai Swedbank...).
Es skatītos pa daļām, par ko tieši ir samaksāts un vai to var atgūt.
Avio – liela daļa aviosabiedrību (piemēram Lufthansa), ņemot vērā apstākļus, uz laiku atcēlušas ierobežojumus (lētās biļetes nemaināmas, neatceļamas utt) un piedāvā atcelt biļetes uz Japānu un atmaksāt cenu, ja biļete pirkta pirms 11. marta. Vai nomainīt datumus uz vēlākiem. Noskaidro, kā ir ar Tavu aviosabiedrību. Vispār jau tas bija jāizdara tūrisma firmai.
Ja konference tiešām nenotiks, tad būtu loģiski, ka par dalību samaksāto naudu atdod. Ja notiks, tad ir strīdīgāks jautājums. Tāpat, ja viesīca norezevēta un priekšapmaksāta (kas no šī brīža viedokļa nebija prāta darbs). Te tiešām jāskatās, cik ētiski gatavi rīkoties rīkotāji un viesnīcnieki, un, ja ne pārāk, tad ko saka Japānas likumdošana.
Neesmu jurists, bet manuprāt force majeure nozīmē to, ka līguma dalībnieki var anulēt līgumu bez soda maksas, jo šie nepārvaramie spēki neļauj izpildīt apņemšanos. Bet nauda jāatdod; tā nav, ka kāds var paņemt Tavu naudu, pateikt 'paldies' un vienkārši neko nedarīt, jo ir iestājies force majeure.
Neatgūstamās izmaksas (piemēram maksu par tūrfirmas pakalpojumu, jo viņi savu daļu izdarīja, biļeti norezevēja) varētu mēģināt dabūt no adrošinātājiem, ja apdrošināšanās ir iegādāta. Šobrīd pirkt laikam nav jēgas. No vienas puses it kā apdrošināšanas gadījums – konferences acelšana – vēl nav noticis, bet gan jau noteikumos ir kāds sīks punkts par to, ka apdrošināšanas gadījums bija paredzams.